Er is geen woord dat hier bij Lowlander vaker valt dan organizing – we schrijven er boeken over, bouwen er opleidingen omheen en geven er trainingen in aan iedereen die het wil leren. Omdat je deze blog leest, gaan we er maar even vanuit dat ook jij daarin geïnteresseerd bent. Maar wat ís het nou precies, dat organizing? Spoiler: er komt niemand bij je langs om je huis op te ruimen.

Organizing is meer dan een hip woord dat we lenen uit het Amerikaans. Het is ook meer dan ‘organiseren’, hoewel ‘mensen organiseren’ er wel een belangrijk onderdeel van is. Wij zien organizing als een methode om succesvol campagne te voeren, een progressieve beweging op te bouwen en uiteindelijk maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Bij ons ligt de nadruk op campagnes van progressieve bewegingen, die de wereld mooier en eerlijker proberen te maken. Het aller-allerbelangrijkste onderdeel van organizing? Mensen! Organizing doe je nadrukkelijk samen. Het gaat er altijd om dat mensen in beweging worden gezet, dat ze zich willen inzetten voor een bepaald doel. Hoe kan je mensen ondersteunen om samen, in een groep, op te komen voor hun rechten? Daarover gaat organizing. De taken in een organizingcampagne worden zo verdeeld, dat steeds meer mensen een bijdrage kunnen leveren. Als organizer help je mensen hun eigen kracht en capaciteit in te zetten om verandering te realiseren. Dat doe je niet namens of vóór hen, maar mét hen.
De zes principes van organizing
Bij Lowlander gebruiken we een model waarmee in zes stappen duidelijk wordt wat organizing precies is en hoe een organizingcampagne eruit kan zien. Deze zes stappen hebben we niet zelf bedacht – die eer gaat naar Marshall Ganz, een ‘opper-organizer’ uit de VS en een van onze grote voorbeelden. Wij hebben de stappen naar de Neder
landse context vertaald. Je kan dit model zien als theorie, maar ook direct toepassen op een campagne waar je mee bezig bent of wil gaan. Let op: mogelijk zijn niet alle stappen even relevant voor jou, je organisatie of (de fase van) je campagne. Bij Lowlander kunnen we je wijzer maken over alle zes, maar kijk vooral wat voor jou belangrijk is!
#1: Weet wie je mensen zijn

Het bouwen van ‘People Power’ ligt aan de basis van organizing. Maar wat betekent macht (power) precies? Macht is de invloed die je kunt uitoefenen om iets te veranderen. Vaak ligt die bij beleidsmakers, bedrijven of instanties. Maar macht kan ook komen vanuit de mensen zelf: door te laten zien dat een probleem breed leeft, door publieke druk via media of acties op straat, of door een strategie als boycotten (bijvoorbeeld stoppen met kopen bij een bepaalde winkel) – alles wat je maar kunt inzetten om verandering af te dwingen. Als organizer stel je jezelf de vraag: wie heeft in het geval van ‘jouw onderwerp’ de macht, en wie (nog) niet? En hoe kun je samen met anderen genoeg macht opbouwen om dat te veranderen? In deze eerste fase breng je dat in kaart. Daarbij onderzoek je ook wie ‘jouw mensen’ zijn: met wie wil je dit probleem oplossen? Wat zijn jullie belangen, welke middelen hebben jullie, en hoe kun je die gebruiken om samen invloed uit te oefenen? Zo bepaal je met wie je macht kunt opbouwen om echte verandering te realiseren.
#2: Neem de tijd voor je strategie

Het is misschien niet altijd met het blote oog zichtbaar, maar achter elke goede maatschappelijke beweging gaat een doordachte strategie schuil. Want die heb je nodig, als je macht wil opbouwen om iets te veranderen. Een strategie is een doordachte aanpak om een doel te bereiken, op basis van tussenstappen. Vaak ontwerp je je strategie op basis van één of meerdere ‘harde eisen’ die je met je campagne ingewilligd wil zien worden. Er zijn net zoveel strategieën als er organizers zijn (en in ons boek lees je er veel meer over), maar één ding vinden we het allerbelangrijkste om hier mee te geven: Neem. De. Tijd! We zien vaak dat organisaties staan te trappelen om aan de slag te gaan en daarom snel door deze stap heen gaan: we beginnen gewoon en dan zien we wel waar het schip strandt. Je kan het proberen, maar in onze ervaring strandt het schip dan meestal al voordat het überhaupt is uitgevaren ;)
#3: Breng elkaar in beweging met verhalen

De term ‘verhalen vertellen’ hoor je bij ons misschien wel net zo vaak vallen als ‘organizing’. Sterker nog: ook daarover schreven we een boek vol! Organizing is namelijk onlosmakelijk verbonden met verhalen vertellen; het is een superbelangrijke skill voor organizers. Verhalen zijn hele wonderlijke stukjes taal: ze helpen ons om emoties te begrijpen en te verwerken, ze zijn de lijm in menselijke relaties en ze kunnen mensen daadwerkelijk tot actie aanzetten. En vooral dat laatste – dát wil je natuurlijk als organizer! Gelukkig is dat geen aangeboren talent, maar iets wat je kunt leren en stap voor stap kunt verfijnen. Bij Lowlander werken we met een drie-stappen-structuur, waarmee echt iedereen een sterk, verbindend en activerend verhaal kan leren vertellen. In deze blog lees je daar meer over.
#4: Werk aan relaties met leiders

Organizing gaat niet alleen over campagnevoeren, maar ook over het bouwen van leiderschap binnen je organisatie – wat iets heel anders is dan ‘de baas spelen’. Wij definiëren leiderschap als: de verantwoordelijkheid accepteren om anderen in staat te stellen om in onzekere tijden hun gezamenlijke doelen te realiseren. Denk aan nieuwe mensen ontmoeten, betrekken, de juiste plek geven, nieuwe vaardigheden leren en verder helpen, ook als het moeilijk wordt, bijvoorbeeld door meningsverschillen. Als organizer ben je dus altijd bezig met het bouwen van relaties, én het opsporen van leiderschap onder ‘jouw’ mensen. Misschien klinkt het gek, maar in een organizingcampagne kun je eigenlijk nooit te veel leiders hebben. Je wil de taken in je groep zodanig splitsen, dat mensen verantwoordelijkheid over een eigen gedeelte kunnen nemen. Hiervoor gebruiken we bij Lowlander de zogeheten ‘ladder van betrokkenheid’, een model waarmee je dat soort leiderschap geleidelijk aan kunt opbouwen en ontwikkelen in jouw groep.
#5: De heilige sneeuwvlok

Oké, dus een organizer heeft mensen nodig, een strategie, goede verhalen én een oog voor leiderschap in de groep. Heb je dat allemaal op orde? Fantastisch! Dan is het zaak om je campagne in de juiste organisatorische structuur te gieten. En daar komt weer een model om de hoek kijken dat we bij Lowlander graag gebruiken: de sneeuwvlok! Het idee van de sneeuwvlokstructuur is dat er meerdere teams zijn, die onderling afhankelijk van elkaar zijn. Aansturing van de teams gaat trapsgewijs: de organizer verzamelt een kerngroep om zich heen en ondersteunt die.. De leden van de kerngroep sturen de leiders van de afzonderlijke teams in de volgende laag aan, die op hun beurt hun teams aansturen, enzovoort. Wij vinden de sneeuwvlok een fijn model, omdat je taken en verantwoordelijkheden scherp kunt verdelen (en dus behapbaar houdt), en omdat de mensen in je groep leider en volger tegelijk kunnen zijn.
#6: Hoera voor de groep!

De meeste mensen willen graag ergens bij horen. Ze willen onderdeel zijn van een
gemeenschap, waar ze mensen ontmoeten die qua waarden en gewoonten
dicht bij hen staan. Omdat veel organisaties zo doelgericht werken is het bouwen van een groepscultuur en alles wat daarbij komt kijken iets wat snel naar de achtergrond verdwijnt. Als organizer weet je echter dat de mensen die zich bij je aansluiten, niet alleen meedoen vanwege de verandering die je nastreeft – ze zijn ook op zoek naar een club waar ze bij willen horen. Bouwen aan gezonde groepscultuur is dus ook een wezenlijk onderdeel van organizing. Dat kan op allerlei manieren (talloze voorbeelden – je raadt het al – in ons boek!), maar de belangrijkste is misschien wel: vier samen je successen! Ook als je een tussenstap hebt gezet of een kleine overwinning boekt: zorg voor een ritueel waarin de groep samen stilstaat bij het succes. Wees wel altijd beducht op te stevige verankering van groepscultuur: zorg dat er ruimte blijft om dingen anders te doen en blijf open staan voor invloeden van buitenaf.
Smaakt dit naar meer?
We hebben je nu in vogelvlucht laten zien wat organizing is en wat er allemaal bij komt kijken. Maar er is nog veel meer te leren! Lowlander is hét trainingscentrum voor iedereen die de kunst van bewegingsopbouw, organizing en leiderschap wil leren. Of je nu jezelf persoonlijk wilt ontwikkelen, of namens een organisatie of beweging werkt, wij helpen je graag verder. We bieden de eerste volwaardige organizingopleiding van Nederland, trainingen, workshops en andere programma’s. Ontdek ons volledige aanbod of neem contact met ons op voor vragen. Samen bouwen we aan een mooiere, eerlijkere wereld!
Comments