Marijn Prins (Fietsersbond) volgde een strategietraject bij Lowlander
- Job van den Assem
- 12 jul 2024
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 3 mrt
Marijn werkt sinds eind 2023 als community manager bij de Fietsersbond, die bijna vijftig jaar bestaat (!). Waar de lokale afdelingen en het landelijk bureau vooral bezig zijn met lobby’en, is het Marijns taak om de vele Fietsersbond-vrijwilligers beter met elkaar te verbinden, en om nieuwe mensen te activeren om zich aan te sluiten. Ook is Marijn druk bezig met een nieuwe campagne voor kwetsbare fietsers, waarbij hij de hulp van Lowlander inschakelde. Sandra Ball verzorgde een in-house strategietraject. Wat heeft dat opgeleverd?

Vertel Marijn, waarom is organizing belangrijk in jouw werk voor de Fietsersbond?
‘De Fietsersbond heeft maar liefst 1400 vrijwilligers op lokale afdelingen rondlopen, die net als het landelijk bureau vooral bezig zijn met allerlei vormen van lobby. Dat is soms lastig en vaak niet zichtbaar voor de buitenwereld. Het is mijn taak om meer gezamenlijke campagnes op te zetten die ook lokaal impact maken. Wat daar ‘organizing’ aan is, is dat ik graag een beweging wil bouwen met zoveel mogelijk mensen. Ik geloof erin dat als je écht wat wil bereiken, je dat met veel mensen moet doen. En vooral met de mensen die zelf door het probleem worden geraakt. Organizing is voor mij een manier om alle mensen een stem te geven en gezamenlijk invloed uit te oefenen. Het geeft macht aan mensen die dat in hun eentje vaak niet hebben.’
Kan je wat meer vertellen over de campagne waarvoor je de hulp van Lowlander hebt ingeschakeld?
‘De Fietsersbond heeft enorme kracht, maar is (nog) niet altijd inclusief. Veel afdelingen denken nog niet na over de fietser met een aangepaste fiets. Samen met onze landelijke werkgroep ‘Iedereen mobiel’ ontwikkelen we daarom nu een nieuwe campagne: de Fietsersbond voor iedereen. Best een beetje onorthodox, want de campagne is vooral naar onszelf gericht! De werkgroep ‘Iedereen mobiel’ bestaat nu een jaar en komt op voor de belangen van fietsers met een aangepaste fiets, bijvoorbeeld driewielers, tandemfietsen en handbikes. Deze fietsers hebben op de huidige fietspaden vaak te weinig ruimte, en lopen tegen hele andere problemen aan dan de tweewielfiets.’
‘Organizing is voor mij een manier om alle mensen een stem te geven en gezamenlijk invloed uit te oefenen’
En wat heeft Lowlander hierin voor jullie betekend?
‘We waren op zoek naar meer energie, actie en vooral richting. De werkgroep had vooral een adviserende rol, maar wij wilden graag echt van ze horen hoe de campagne eruit moest gaan zien. Van Sandra hebben we geleerd om met een campagnepijl te werken. We hebben in meerdere sessies verschillende campagnes uitgewerkt en uiteindelijk samen met de werkgroep één richting gekozen. Het wordt een soort speeddate-campagne, waarbij leden van de werkgroep bij alle lokale afdelingen langsgaan, gebruik maken van storytelling en zo de campagne door de hele organisatie verspreiden. Door het strategietraject met Sandra zijn mensen er echt blij en enthousiast over. Ze worden ook doelgerichter en staan meer stil bij de vraag: wat wil ik eigenlijk bereiken?’
Wat is je belangrijkste inzicht?
‘Neem tijd voor het ontwikkelen van de strategie! Het is heel verleidelijk om snel van
start te willen gaan en resultaten na te jagen. Maar door goed na te denken en samen de tijd te nemen om doelen scherp te krijgen, wordt het makkelijker om de volgende stappen de bedenken én te zetten. Zo kun je voorkomen dat je ad hoc beslissingen neemt zonder precies te weten waarom. Ik merk het ook in mijn eigen werk: als ik bijvoorbeeld een actie voorbereid, sta ik langer stil bij de vraag: waarom ben ik hiermee bezig en is dit het juiste wat ik nu moet doen?’
Wat zou je graag nog willen leren?
‘Het strategietraject dat we nu samen hebben gedaan, was heel waardevol. Maar ik wil er nog veel meer over leren, en daarom ga ik dit jaar de volledige Lowlander-opleiding volgen. We hebben de campagne nu onder begeleiding van Sandra opgezet – maar ik merk wel dat het een ander verhaal is zodra zij weg is! Ik zou graag zelf nog beter leren hoe je een campagne goed opzet, en hoe ik de vele werkvormen van Lowlander ook in mijn eigen werk kan toepassen. Ik ga de opleiding overigens ook doen vanwege het waardevolle netwerk dat erbij hoort, waarin iedereen met hetzelfde bezig is maar in een totaal andere context. Dat is heel inspirerend.’
Comments