top of page
Foto van schrijverJob van den Assem

Lowlander inhouse Strategie traject bij de Fietserbond

Bijgewerkt op: 5 aug.

Marijn is sinds september 2023 als community manager bij de fietsersbond. 

Volgend jaar bestaat de bond 50 jaar. Er is een grote groep van leden en 1400 vrijwilligers waarvan er veel al vanaf de beginperiode actief zijn. We zijn op zoek naar hoe we onze vrijwilligers meer met elkaar kunnen verbinden en nieuwe mensen kunnen activeren om ook bij te dragen. Maar wie zijn die nieuwe fietsers? Wat zijn belangrijke thema’s en hoe kunnen we deze mensen vinden en betrekken?


We interviewden hem over een strategietraject die Sandra Ball verzorgde die de fietsersbond heeft geholpen antwoord te krijgen op deze vragen.

Fotocredit: Pauline Weder

Kun je iets meer vertellen over de achtergrond en waarom je Lowlander hebt gevraagd voor dit traject?

De lokale afdelingen en het landelijk bureau zijn vooral bezig met lobby. Dat is soms heel lastig en ook niet zichtbaar voor de buitenwereld. Mijn idee is om meer gezamenlijke campagnes op te zetten die lokaal ook impact maken. Werken aan een beweging, waardoor we meer mensen betrekken.


We hebben Lowlander gevraagd om met onze landelijke werkgroep ‘Iedereen mobiel’ een strategie te ontwikkelen om de werkgroep te activeren en uit de adviesrol te stappen. We zochten naar meer energie, actie en vooral richting. Waar werken we nou eigenlijk naartoe? De werkgroep geeft een stem en komt op voor de belangen van de fietser met een aangepaste fiets. Denk daarbij aan driewielers, tandem fietsen, handbikes, etc. Zij hebben vaak te weinig ruimte op de huidige fietspaden, en hebben veelal last van heel andere problemen dan de tweewielfiets.


We zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de campagne ‘De Fietsersbond voor iedereen’. De werkgroep Iedereen Mobiel is een jaar geleden gestart.

We hebben met Sandra geleerd om met de campagne pijl te werken. We hebben verschillende campagnes in meerdere sessies  uitgewerkt en samen met Iedereen Mobiel uiteindelijk 1 richting gekozen. 

 

Waarom is organizing belangrijk in jouw werk?

 Ik geloof er in dat als je echt impact wil maken, je dat met veel mensen moet doen.  En met de mensen die de problemen ondervinden, die erdoor worden geraakt. 

Organizing faciliteert het proces om alle mensen een stem te geven, te horen en invloed te hebben. Het geeft de macht aan de mensen die dit in hun eentje vaak niet hebben. 


Ik heb zelf gemerkt en ervaren in mijn eigen leven hoe het is afhankelijk te zijn van de overheid. Ik woonde met mijn moeder en we waren afhankelijk van de bijstand.  Die afhankelijkheid van de overheid is heel lastig. Zeker als de overheid niet thuis geeft en niet naar je luistert. Dat zie ik ook bij kwetsbare fietsers. De overheid luistert niet en doet te weinig.  Ik vind het belangrijk om mensen een stem te geven richting de overheid.


Wat heb je met Lowlander gedaan? 

Door de strategie traject met Sandra zie ik dat mensen er echt blij en enthousiast van worden. Mensen worden doelgerichter. Ze staan stil bij de vraag: wat wil ik bereiken? En zien hoe ze dat kunnen bereiken. 


De campagne is best onorthodox, de Fietsersbond voor iedereen! We voeren campagne naar onszelf.


De Fietsersbond heeft enorme kracht, maar is (nog) niet altijd inclusief. Veel afdelingen denken nog niet na over de fietser met een aangepaste fiets.

De campagne start doordat de werkgroep speeddates organiseert met lokale afdelingen waarin we gebruik maken van storytelling. Op deze manier verspreiden we de campagne door de hele organisatie. Iedereen mobiel krijgt zo een plek in alle afdelingen.We verbinden het gezamenlijk belang aan lokale belangen.

Neem tijd voor het ontwikkelen van de strategie! Het is heel verleidelijk snel van start te willen gaan en resultaten na te jagen. Maar door goed na te denken en tijd te nemen om scherp neer te zetten met elkaar wat je wil bereiken, maakt het makkelijker en doelgerichter om de volgende stappen te bedenken en te zetten.

Wat is je belangrijkste inzicht? 

Neem tijd voor het ontwikkelen van de strategie! Het is heel verleidelijk snel van

start te willen gaan en resultaten na te jagen. Maar door goed na te denken en tijd te nemen om scherp neer te zetten met elkaar wat je wil bereiken, maakt het makkelijker en doelgerichter om de volgende stappen te bedenken en te zetten. Dat gevoel van adhoc beslissingen nemen zonder precies te weten waarom voorkom je ook daardoor.  Dan gaat alles uiteindelijk beter.Ik stel mezelf nu elke keer de vraag als ik bv een actie voorbereid: waarom ben ik hier mee bezig en is dit het juiste wat ik nu moet doen?

 

Is het belangrijk voor jou om andere organizers te kennen?

Jazeker, ik zit ook in het netwerk, ga de hele opleiding doen bij Lowlander in

maart. Daar hoop ik ook weer goeie organizers te ontmoeten. Het is een waardevol netwerk. Ik krijg er ideeën van, juist omdat we allemaal bezig zijn met hetzelfde maar in een totaal andere context. Dat is inspirerend. Je leert van elkaar.

 

Wat wil je nog leren?

Het strategietraject wat we met de fietsersbond hebben gedaan, was heel waardevol. Maar ik wil er nog meer over leren. Hoe zet je een campagne goed op? Nu hebben we een campagne opgezet onder begeleiding van Sandra. Maar ik merk ook wel, dat als zij er niet is, het toch een ander verhaal is! De werkvormen die zij gebruikt zijn heel helpend en ondersteunend. Door de  werkvormen van de opleiding nog meer eigen te maken en nog werkvormen te leren kennen, kan ik dat ook beter gaan toepassen in mijn eigen werk.




Comments


bottom of page